tirsdag 18. mars 2014

Gunnar R. Tjomlid - Placebodefekten : hvorfor alternativ behandling virker som det virker

PLACEBODEFEKTENEn bok jeg trygt kan anbefale:
GunnarR. Tjomlid - Placebodefekten: hvorfor alternativ behandling virker som det virker
Godt skrevet, underholdende og lærerik. Men også av den type bøker som ikke leses av de som burde lest den?

Det at jeg selv kommenterer så mye, er fordi jeg leste den såpass grundig. Så det at jeg her får med så mye, er ikke ment som en kritikk. Det er mer en kompliment at jeg fikk med meg så mye fordi boka engasjerte meg.

Litt morsomt med den ekstra D-en i tittelen. Jeg brukte irriterende lang tid før jeg oppdaget dette ordspillet.

Det eneste om ikke fungerte for meg, var de tenkte eksemplene med steinaldermannen Stein Aldermann. Det ble på en måte litt for dumt.

Fra teksten i boken: ... forholdstall på I til I med ... Bruken av fonter for tall, var litt merkelig. Alle ett-tallene kom der frem som I-er.

Litt slitsomt også bruken av fvt i stedet f.Kr. Det blir nesten som å lese bladene fra Jehovas vitner.

Noen andre småting jeg reagerte på:
  • Side 107: Artisten Paul Simon sang «A man hears what he wants to hear, and disregards the rest» i klassikeren The Boxer, og beskrev i praksis det vi kaller bekreftelsesskjevhet.
Men det var vel både Paul Simon og Art Garfunkel som sang denne opprinnelig? Men, selvsagt, Paul Simon har jo senere sunget denne sangene alene. Og skal jeg virkelig flisespikke, kan jeg jo ta med at hele setningen er: Still a man hears what he wants to hear, and disregards the rest.
  • Side 204-241: En blanding på 200C gir et forholdstall på 1 til 1 med 400 nuller bak. Jeg skal ikke en gang begynne å skrive ut det tallet, ettersom det ville fylle nesten en kvart side, men det kan være nyttig å nevne at man antar tallet på atomer i hele universet er et tall med bare åtti nuller bak. En 200C-fortynning er altså så fortynnet at man måtte spise fem univers, med alle stjerner, planeter, stjernetåker, gasser, mørk materie, sorte hull, kvasarer, nøytronstjerner og all annen masse, for å få i se et eneste atom av det aktive stoffet hvis alt bestod av den homeopatiske løsningen.
En ting er at forfatteren der antar at all masse består av atomer. Noen annet er rot med potenser. Altså:
200C = 10400
Og:
Antall atomer: 1080
Men det er altså feil å påstå at:
10400 = 5 * 1080
Det riktige blir i stedet:
10400 = 10320 * 1080
Det holder ikke å spise fem universer. I stedet må man spise 10320 antall universer. Og det tallet i seg selv er så stort at jeg vet ikke hvordan man skal beskrive det. Det er snakk om mange ganger flere universer enn det er atomer i ett univers.
Side 242: Hver gang du drikker et glass vann, får du statistisk sett i deg minst ett vannmolekyl fra Isaac Newton.
Jeg er usikker der. Er det nå så sikkert at noen av molekylene fra Newton har blitt bevart? Atomene finnes fortsatt. Og antallet atomer fra hans urin i et vannglass, er mange fler enn bare tre. (Antall atomer i ett vannmolekyl.) Grovt sett er det snakk om over seks tusen atomer
  • Side 215: I et bilde tatt 25. juli, 1976 av Marslanderen Viking 1 oppdaget noen NASA-ansatte en formasjon som lignet på et menneskeansikt.
Feil! Marslanderen Viking 1 Lander hadde landet på Mars fem dager tidligere. Det aktuelle bildet ble tatt av Viking 1 Orbiter.
  • Side 332: Formateringsfeilen i bildet til høyre. Antageligvis var det lagt inn et nytt avsnitt i stedet for linjeskift.
  • Side 385: Der nevnes ayurvedisk medisin, uten å forklare hva det går ut på.
  • Side 434: Den norske legen Anders Danielsen-Lie ... Her skrev han: «Wahl skulle bare visst hvor mange ganger i løpet av en dag vi ikke har annet å tilby enn håndspåleggelse og trøstende ord. Hvis NRK tok opp på bånd alt svada jeg serverer mine pasienter. ville norske norske TV-seere fått seg en god latter.»
Altså lege som skriftlig innrømmer han han serverer svada til sine pasienter!?

PS: Jeg har en egen blogg om Brukergrensenitt. Der har jeg skrevet litt om de 439 notene på slutten av boken.

1 kommentar:

  1. Takk for hyggelig anbefaling og påpekning av diverse feil. Boken er trykket i to opplag så langt, men skulle det bli et tredjeopplag noensinne, så skal jeg prøve å huske å få med dine korreksjoner. Jeg vil og lenke til denne anmeldelsen på bokens nettside (http://tjomlid.com/placebodefekten/)

    SvarSlett